ਸਤਿਗੁਰਬਚਨਕਮਾਵਣੇਸਚਾਏਹੁਵੀਚਾਰੁ॥
Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

ਸ੍ਰੀ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਧਿਆਈਐ ਜਿਸ ਡਿਠੇ ਸਭਿ ਦੁਖਿ ਜਾਇ ॥

Posted by Uttam Singh 
VahegurooJiKaKhalsaVahegurooJiKiFateh jeeo,

ਸ੍ਰੀਹਰਿਕਿਸ਼ਨਧਿਆਈਐਜਿਸਡਿਠੇਸਭਿਦੁਖਿਜਾਇ ॥

I was hoping Gursikhs could please do vichaar of this line of Dasam Gurbani, in this it appears we are being told to put dhian on Sri Guru Harkrishan Sahib Ji Maharaj, obviously there is no difference between Sri Guru Maharaj and Sri Vaheguroo Ji, but normally Gurbani is saying directly to meditate on Akaal Purakh Vaheguroo in Nirgun saroop(through naam). I am just wondering now in what way we are meant to do dhiyaan on Sri Guru Harkrishan Sahib Ji Maharaj, based on this line?

Thank you
Reply Quote TweetFacebook
According to what I think, I think it means that one who does dhiaan means focuses on the Gurmantar GuruHarkrishanSahib Ji Mahaaraaj, has all his probleams resolved. And also, always remembers that GuruHarkrishanSahib Ji is haazar naazar.
Reply Quote TweetFacebook
The meanings are very straightforward - Siri Guru Harkishan Sahib jee should be remembered, by whose glance all sorrow goes away.

When we do Ardaas we do Ardaas before Satguru and when Satguru is pleased what happens? That's when Naam of Vaheguru feels sweet on the tongue:

ਤੇਰੈ ਹੁਕਮਿ ਪਵੈ ਨੀਸਾਣੁ ਤਉ ਕਰਉ ਸਾਹਿਬ ਕੀ ਸੇਵਾ ॥ ਜਬ ਗੁਰੁ ਦੇਖੈ ਸੁਭ ਦਿਸਟਿ ਨਾਮੁ ਕਰਤਾ ਮੁਖਿ ਮੇਵਾ ॥
(O Guru Amardaas jee, through your Hukam that Nishan appears in my destiny through which I serve my Master (Sahib kee Sewa) and when you O Siri Guru Amardaas jee, glance at me with your divine gaze, then Naam of Doer Vaheguru feels sweet in my mouth).

We chant only Naam of Vaheguru but remembering Satguru jee and Vaheguru jee and invoking their Gunns is not only perfectly in accordance to Gurmat, rather it's utmost Gurmat.

Kulbir Singh
Reply Quote TweetFacebook
Bhai sahib Jaspreet singh jeeo thank you for your reply just wondering do you mean to say your interpretation is to repeat Guru Maharaj's name? Thats an interesting way to look at it.
Bhai Sahib Kulbir singh jeeo, thank you for replying, it would seem then that we have special instruction that to remove dukh ardas can be done specifically to Maharaj in roop of Sri Guru Harkrishan Sahib Ji, I guess it must be extra kirpa to invoke eighth guru sahibs name in such situations.
Reply Quote TweetFacebook
ਗੁਰੂ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਜੀ ਦਾ ਜੀਵਨ ਪੜਿਆਂ ਪਤਾ ਲੱਗਦਾ ਹੈ ਕਿ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਸ਼ੁਰੂ ਤੋਂ ਹੀ ਗਰੀਬਾਂ, ਅਨਾਥਾਂ ਅਤੇ ਲੋੜਵੰਦਾਂ ਦੀ ਵੱਧ ਤੋਂ ਵੱਧ ਮਦਦ ਕਰਦੇ ਸਨ । ਜਦੋਂ ਕਿਤੇ ਵੀ ਕੋਈ ਬਿਮਾਰ ਨਜਰੀ ਪੈਣਾ ਜਾਂ ਪਤਾ ਲੱਗ ਜਾਣਾ ਤਾਂ ਗੁਰੂ ਜੀ ਨੇ ਝੱਟ ਗੁਰੂ ਹਰਿਰਾਇ ਜੀ ਦੇ ਦਵਾਖਾਨੇ ਵਿਚੋਂ ਕੁਝ ਦਵਾਈਆਂ ਲੈ ਜਾ ਕੇ ਉਸ ਨੂੰ ਦੇ ਆਉਣੀਆਂ । ਨਾਲ ਹੀ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦਾ ਪਾਠ ਵੀ ਸ੍ਰਵਣ ਕਰਾਉਣਾ । ਇਸ ਨਾਲ ਮਰੀਜਾਂ ਦਾ ਦੋਹਰਾ ਇਲਾਜ ਹੋਣਾ । ਸਰੀਰਕ ਅਤੇ ਆਤਮਕ । ਗੁਰੂ ਮਹਾਰਾਜ ਜੀ ਦੇ ਮੁੱਖੋਂ ਬਾਣੀ ਪਾਠ ਅਤੇ ਵਿਆਖਿਆ ਸੁਣ ਕੇ ਹਰ ਕੋਈ ਬਿਸਮਾਦ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਸੀ ।

ਇੱਕ ਵਾਰ ਕਿਸੇ ਸਿੱਖ ਨੇ ਗੁਰੂ ਹਰਿਰਾਇ ਜੀ ਨੂੰ ਪੁੱਛਿਆ ਕਿ ਦੋਵੇਂ ਹੀ ਸਾਹਿਬਜਾਦੇ ਸਿੱਖੀ ਗੁਣਾਂ ਵਿੱਚ ਨਿਪੁੰਨ ਹਨ ਅਤੇ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ ਵੀ ਕਾਫੀ ਸੋਝੀ ਰੱਖਦੇ ਹਨ ਸੋ ਕਿਵੇਂ ਪਤਾ ਚੱਲੇ ਕਿ ਕੌਣ ਗੁਰਗੱਦੀ ਦਾ ਸਹੀ ਹੱਕਦਾਰ ਹੋਵੇਗਾ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਸੰਗਤ ਦਾ ਇਕੱਠ ਬੁਲਾਇਆ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਸਾਹਿਬਜਾਦਾ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਨੂੰ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੇ ਇੱਕ ਸ਼ਬਦ ਦੀ ਵਿਆਖਿਆ ਕਰਨ ਲਈ ਕਿਹਾ । ਸਾਹਿਬਜਾਦਾ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਜੀ ਨੇ ਇਤਨੇ ਗੂੜ੍ਹ ਗਿਆਨ ਅਤੇ ਅੰਤਰੀਵ ਆਤਮਕ ਅਵਸਥਾ ਵਿੱਚ ਭਿੱਜ ਕੇ ਅਰਥ ਕੀਤੇ ਕਿ ਸਾਰੀ ਸੰਗਤ ਹੀ ਵਿਸਮਾਦ ਵਿੱਚ ਆ ਗਈ ਅਤੇ ਇਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਦਾ ਵਾਤਾਵਰਨ ਬਣਿਆ ਜਿਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਦਾ ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਦੇਵ ਜੀ ਨੇ ਬਗਦਾਦ ਵਿੱਚ ਪੈਦਾ ਕੀਤਾ ਸੀ । ਗੁਰੂ ਹਰਿਰਾਇ ਜੀ ਨੇ ਇੱਕ ਸਿੱਖ ਨੂੰ ਕਿਹਾ ਕਿ ਇੱਕ ਸੂਈ ਲੈ ਕੇ ਲੱਕੜ ਦੇ ਪਾਵੇ ਵਿੱਚ ਖੋਭ ਦੇਵੇ । ਜਦੋਂ ਸਿੱਖ ਨੇ ਹੁਕਮ ਮੰਨ ਕੇ ਇਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਕੀਤਾ ਤਾਂ ਸੂਈ ਇਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਲੋਕੜ ਵਿਚ ਖੁੱਭ ਗਈ ਜਿਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਉਹ ਲੱਕੜ ਨਾ ਹੋ ਕੇ ਮੋਮ ਹੋਵੇ । ਫਿਰ ਗੁਰੂ ਜੀ ਨੇ ਰਾਮਰਾਇ ਜੀ ਨੂੰ ਇੱਕ ਸ਼ਬਦ ਦੀ ਵਿਆਖਿਆ ਕਰਨ ਲਈ ਕਿਹਾ । ਰਾਮਰਾਇ ਜੀ ਨੇ ਵੀ ਅਰਥ ਬਹੁਤ ਵਧੀਆ ਢੰਗ ਨਾਲ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੇ ਪ੍ਰਮਾਣ ਦੇ ਦੇ ਕੇ ਕੀਤੇ ਅਤੇ ਬਹੁਤ ਗੁਹਝ ਭਾਂਵਾਂ ਨੂੰ ਸਰਲ ਅਰਥਾਂ ਵਿੱਚ ਖੋਹਲ ਕੇ ਸੰਗਤ ਨੁੰ ਜਾਣੂੰ ਕਰਵਾਇਆ । ਰਾਮਰਾਇ ਜੀ ਦੇ ਕਥਾ ਕਰਦਿਆਂ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਇੱਕ ਸਿੱਖ ਨੂੰ ਉਹੋ ਸੂਈ ਪਾਵੇ ਵਿੱਚੋਂ ਕੱਢਣ ਲਈ ਕਿਹਾ ਪਰ ਸੂਈ ਨਾ ਨਿਕਲ ਸਕੀ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਫਿਰ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਜੀ ਨੂੰ ਇੱਕ ਹੋਰ ਸ਼ਬਦ ਦੀ ਵਿਆਖਿਆ ਕਰਨ ਲਈ ਕਿਹਾ ਤਾਂ ਫਿਰ ਉਸੇ ਤਰ੍ਹਾਂ ਦਾ ਵਾਤਾਵਰਨ ਬਣ ਗਿਆ ਜਿਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਕਿਸੇ ਆਤਮਕ ਮੰਡਲ ਵਿੱਚ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਦੇ ਪਿਆਰੇ ਜਨ ਉਸ ਦੇ ਨਾਮ ਵਿੱਚ ਰੰਗੇ ਹੋਣ । ਜਦੋਂ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਸਿੱਖ ਨੂੰ ਸੂਈ ਕੱਢਣ ਲਈ ਫਿਰ ਹੁਕਮ ਕੀਤਾ ਤਾਂ ਸੁਈ ਬਿਨਾ ਕਿਸੇ ਜੋਰ ਦੇ ਸਹਿਜੇ ਹੀ ਬਾਹਰ ਆ ਗਈ ।

ਇਸ ਤੋਂ ਪਿਛੋਂ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਨੇ ਫੁਰਮਾਇਆ ਕਿ ਬੇਸ਼ੱਕ ਦੋਵੇਂ ਸਾਹਿਬਜਾਦੇ ਸਿੱਖੀ ਕਮਾਉਣ ਅਤੇ ਸਮਝਣ ਵਿੱਚ ਨਿਪੁੰਨ ਹਨ ਅਤੇ ਗੁਰੂ ਘਰ ਦੀ ਮਰਿਆਦਾ ਦਾ ਪਾਲਨ ਕਰਦੇ ਹਨ ਪਰ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਜੀ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ ਵਿਆਖਿਆ ਕਰਨ ਲੱਗਿਆਂ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੇ ਉਸ ਸ਼ਬਦ ਵਿੱਚ ਇੱਕ ਮਿਕ ਹੋ ਕੇ ਆਤਮਕ ਅਵਸਥਾ ਤੋਂ ਬੋਲਦੇ ਹਨ ਜਦ ਕਿ ਰਾਮਰਾਇ ਜੀ ਇਸ ਆਤਮਕ ਅਵਸਥਾ ਵਿਚ ਨਹੀਂ ਪਹੁੰਚਦੇ । ਇਸੇ ਕਰਕੇ ਹੀ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਜੀ ਦੇ ਮੁੱਖੋਂ ਬਾਣੀ ਦੀ ਵਿਆਖਿਆ ਨਾਲ ਲੋਕਾਂ ਦੇ ਹਿਰਦੇ ਕੀ ਸਖਤ ਲੱਕੜਾਂ ਅਤੇ ਪੱਥਰ ਵੀ ਮੋਮ ਹੋ ਜਾਂਦੇ ਹਨ । ਇਹ ਗੁਰਬਾਣੀ ਨਾਲ ਪਿਆਰ ਅਤੇ ਗੁਰਬਾਣੀ ਨੂੰ ਆਤਮਕ ਤੌਰ ਤੇ ਮਹਿਸੂਸ ਕਰਨ ਦਾ ਪ੍ਰਤਾਪ ਹੈ । ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਜੀ ਦੀ ਬਿਮਾਰਾਂ ਦੀ ਸੇਵਾ ਪਾਲਨਾ, ਸਿੱਖੀ ਘਾਲ, ਗੁਰਬਾਣੀ ਨੂੰ ਸਿਰਫ ਅੱਖਰਾਂ ਨਾਲ ਹੀ ਨਹੀਂ ਸਗੋਂ ਆਤਮਕ ਤੌਰ ਤੇ ਸਮਝਣਾ ਆਦਿ ਗੁਣਾਂ ਕਰਕੇ ਗੁਰੂ ਹਰਿਰਾਇ ਜੀ ਨੂੰ ਪੱਕਾ ਵਿਸ਼ਵਾਸ਼ ਹੋ ਗਿਆ ਸੀ ਕਿ ਉਹ ਗੁਰਗੱਦੀ ਦੇ ਅਸਲੀ ਅਧਿਕਾਰੀ ਹਨ ।

ਜਦੋਂ ਗੁਰੂ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਜੀ ਦਿੱਲੀ ਗਏ ਸਨ ਤਾਂ ਉਹਨਾਂ ਨੇ ਕਦੇ ਵੀ ਆਪਣੀ ਸ਼ੁਰੂ ਕੀਤੀ ਸੇਵਾ ਨਹੀਂ ਭੁਲਾਈ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਖਾਸ ਕਰਕੇ ਬਿਮਾਰ, ਗਰੀਬਾਂ, ਕੋਹੜੀਆਂ ਅਤੇ ਲਿਤਾੜੇ ਹੋਏ ਲੋਕਾਂ ਕੋਲ ਜਾ ਕੇ ਉਹਨਾਂ ਦਾ ਜੀਵਨ ਉੱਚਾ ਸੁੱਚਾ ਬਣਾਉਂਦੇ । ਹਰ ਰੋਜ ਦਿੱਲੀ ਦੇ ਇਲਾਕਿਆਂ ਦਾ ਦੌਰਾ ਕਰਦੇ ਜਿਥੇ ਪਲੇਗ, ਚੇਚਕ ਅਤੇ ਹੋਰ ਬਿਮਾਰੀਆਂ ਅੱਗ ਵਾਂਗ ਫੈਲ ਰਹੀਆਂ ਸਨ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਸਭ ਨੂੰ ਆਪਣੇ ਹੱਥੀਂ ਦਵਾਈਆਂ ਦਿੰਦੇ ਅਤੇ ਨਾਲ ਹੀ ਉਹਨਾਂ ਦੇ ਤਪਦੇ ਹਿਰਦੇ ਠਾਰਨ ਲਈ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦਾ ਪ੍ਰਵਾਹ ਚਲਾਉਂਦੇ । ਸਿੱਖ ਕੀਰਤਨ ਕਰਦੇ ਅਤੇ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਸਹਿਜ ਅਵਸਥਾਂ ਵਿੱਚ ਟਿਕ ਕੇ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ ਵਿਆਖਿਆ ਕਰਦੇ ਅਤੇ ਲੋਕਾਂ ਨੂੰ ਗੁਰੂ ਘਰ ਨਾਲ ਜੋੜਦੇ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਦੀ ਮਹਿਮਾ ਚਾਰੇ ਪਾਸੇ ਫੈਲ ਚੁੱਕੀ ਸੀ । ਜਿਧਰ ਵੀ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਜਾਂਦੇ ਲੋਕਾਂ ਨੂੰ ਦਰਸ਼ਨ ਕਰਦਿਆਂ ਹੀ ਵਿਸ਼ਵਾਸ਼ ਬੱਝ ਜਾਂਦਾ ਸੀ ਕਿ ਹੁਣ ਉਹ ਜਰੂਰ ਠੀਕ ਹੋ ਜਾਣਗੇ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦੀ ਸੰਗਤ ਨਾਲ ਹਰ ਕੋਈ ਸਰੀਰਕ ਅਤੇ ਆਤਮਕ ਪੱਖੋਂ ਸੁਖੀ ਹੋ ਜਾਂਦਾ । ਪੱਥਰ ਹਿਰਦੇ ਮੋਮ ਹੋ ਜਾਂਦੇ । ਬਿਮਾਰੀਆਂ ਅਤੇ ਵਿਕਾਰਾਂ ਵਿਚ ਫਸੇ ਹੋਏ ਲੋਕ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਦੀ ਸੰਗਤ ਦੇ ਪ੍ਰਤਾਪ ਕਰਕੇ ਤੰਦਰੁਸਤ ਹੋ ਕੇ ਨਾਮ ਬਾਣੀ ਵਿੱਚ ਟਿਕ ਗਏ ਸਨ ਅਤੇ ਔਰੰਗਜੇਬ ਦੇ ਜੁਲਮਾਂ ਅਤੇ ਡਰ ਤੋਂ ਬੇਪ੍ਰਵਾਹ ਹੋ ਗਏ ਸਨ । ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਦੇ ਇਹਨਾਂ ਅਦੁੱਤੀ ਗੁਣਾਂ ਨੂੰ ਮੁੱਖ ਰੱਖ ਕੇ ਹੀ ਗੁਰੂ ਗੋਬਿੰਦ ਸਿੰਘ ਜੀ ਨੇ ਲਿਖਿਆ ਹੈ: ਸ੍ਰੀ ਹਰਿ ਕਿਸ਼ਨ ਧਿਆਈਐ ਜਿਸ ਡਿਠੇ ਸਭਿ ਦੁਖਿ ਜਾਇ ॥

ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦੀ ਸਿੱਖੀ ਲਈ ਘਾਲਨਾ ਅਤੇ ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦੇ ਘਰ ਦੀ ਸ਼ਾਨ ਲਈ ਔਰੰਗਜੇਬ, ਰਾਮਰਾਇ, ਮਹੰਤ ਗੁਰਬਖਸ਼ ਅਤੇ ਹੋਰ ਗੁਰੂ ਘਰ ਦੇ ਵਿਰੋਧੀਆਂ ਦਾ ਸਾਹਮਣਾ ਕਰਨਾ ਇੱਕ ਮਿਸਾਲ ਹੈ ਜਿਸ ਅੱਗੇ ਹਰ ਇੱਕ ਦਾ ਸਿਰ ਸ਼ਰਧਾ ਨਾਲ ਝੁਕਦਾ ਹੈ ।
Reply Quote TweetFacebook
Uttam Singh Wrote:
-------------------------------------------------------
> Bhai sahib Jaspreet singh jeeo thank you for your
> reply just wondering do you mean to say your
> interpretation is to repeat Guru Maharaj's name?

no what i meant was the gurmantar guru sahib blesses u with after u are given amrit. of course all Gurus are one jot, so to say Guru Harkrishan Sahib Ji blessed me with Naam, and by japping Naam swaas giraas, I am remembering Guru Harkrishan Sahib Ji,

is nothing wrong
Reply Quote TweetFacebook
ਜਿਸਡਿਠੇ
Veer Ji, is it Jiss de Dekhan naal or Jis noo dekhan naal?

Please?
Reply Quote TweetFacebook
Quote

ਜਿਸਡਿਠੇ Veer Ji, is it Jiss de Dekhan naal or Jis noo dekhan naal?

I personally believe it means Jis de Dekhan naal - ਜਬ ਗੁਰੁ ਦੇਖੈ ਸੁਭ ਦਿਸਟਿ ਨਾਮੁ ਕਰਤਾ ਮੁਖਿ ਮੇਵਾ ॥

Guru Sahib knows better.

Kulbir Singh
Reply Quote TweetFacebook
ਸ੍ਰੀ ਹਰਿ ਕ੍ਰਿਸ਼ਨ ਧਿਆਈਐ ਜਿਸ ਡਿਠੇ ਸਭਿ ਦੁਖਿ ਜਾਇ

Guru Piyaar Vaaleo,

Can not stop myself daas must say Guru sahib does Nadar-o-karam (Merciful look) in present time too in the same saroop as they did more than 350 years ago. In short only I can say is a Bibi jio experienced this bliss when she was in hospital and she is still alive.

With Regards,
Daas
Reply Quote TweetFacebook
Bhai Jasjit Singh jeeo, it would be appreciated if you could share the story of Bibi jee who experienced the mercy glance of Siri Satguru jee.

Secondly, you have written ਕ੍ਰਿਸ਼ਨ but this Daas was under the impression that it should be ਕਿਸ਼ਨ, without the raara in the foot of kakka. I believe old texts have the paath ਕਿਸ਼ਨ. Could someone confirm what the correct spellings are?

Third thing is that I am under the impression (don't know where I heard or read from) that the word ਸ੍ਰੀ is part of Siri Satguru jee's name and it's not an adjective used out of respect.

Daas,
Kulbir Singh
Reply Quote TweetFacebook
Bhai Kulbir Singh Jio,

1) I am not sure if I even have the right to mention that because most of the times GurSikhs gets upset when certain things made public. However, as I said in beginning that could not control because reading this thread over and over about Guru jee my inner did not let me control myself to mention above in short.

2) In think Bhai Sahib Bhai Joginder Singh Jee also pointed out that from different Gutkay that Krishan seems right name I/O Kishan.

3) No information on this yet whether it is compound name SriHarKrishan or HarKrishan alone. Sangat jio please do share this.

With Regards,
Daas
Reply Quote TweetFacebook
Veer Ji, Sri is also used in Vaar Sri Bhaguti Ji ki by Tenth Guru Ji, for Sri Har Rai Sahib Ji, as for Sri Harkishan Sahib Ji. So, may be it is not part of the name for Eighth Guru Sahib Ji. What are other proof for Sri being part of the name?

Regarding ਜਿਸਡਿਠੇ clarification; I am told that "Jis de Darshan Karan Naal" suits better.
ਜਾਲਪਾ ਪਦਾਰਥ ਇਤੜੇ ਗੁਰ ਅਮਰਦਾਸਿ ਡਿਠੈ ਮਿਲਹਿ ॥ This Gurbani pankiti is also near the other one ਜਬ ਗੁਰੁ ਦੇਖੈ ਸੁਭ ਦਿਸਟਿ ਨਾਮੁ ਕਰਤਾ ਮੁਖਿ ਮੇਵਾ ॥
Reply Quote TweetFacebook
since we are on the topic of Ardas and the word Sri I too have a question. I have noticed in many Gutkey Sahibs ardas starts with Ek Oankar Waaheguru Ji KI Fateh instead of Ek Oankar SRI Waaheguru Ji KI Fateh as commonly spoken during Ardas. What is the right way to start Ardas. I have also heard some people say Shri instead of Sri. I personally like the sound Shri for some reason but I dont know if this is the right pronunciation as many people say Sri and only a few say Shri.
Reply Quote TweetFacebook
ਭਾਈ ਜਸਜੀਤ ਸਿੰਘ ਜੀਓ,

ਜਦੋਂ ਤੁਸੀਂ ਦਾਸਾਂ ਕੇ ਗ੍ਰਿਹ ਵਿਖੇ ਤਸ਼ਰੀਫ ਲਿਆਓਗੇ, ਅਸੀਂ ਉਦੋਂ ਆਪ ਜੀ ਪਾਸ ਰਹਿਮ ਦੀ ਭੀਖ ਮੰਗਾਂਗੇ ਤੇ ਇਸ ਪ੍ਰਕਾਰ ਤੁਹਾਨੂੰ ਰੀਝਾਇ ਕੇ ਗੁਰਮੁਖਿ ਬੀਬੀ ਜੀ ਨਾਲ ਵਾਪਰੀ ਇਲਾਹੀ ਘਟਨਾ ਦਾ ਪਤਾ ਕਰਿ ਲਵਾਂਗੇ।

ਦਾਸ,
ਕੁਲਬੀਰ ਸਿੰਘ
Reply Quote TweetFacebook
Quote

since we are on the topic of Ardas and the word Sri I too have a question. I have noticed in many Gutkey Sahibs ardas starts with Ek Oankar Waaheguru Ji KI Fateh instead of Ek Oankar SRI Waaheguru Ji KI Fateh as commonly spoken during Ardas. What is the right way to start Ardas. I have also heard some people say Shri instead of Sri. I personally like the sound Shri for some reason but I dont know if this is the right pronunciation as many people say Sri and only a few say Shri.

To the best of my knowledge, the Paath is "Ik Oankaar, Vaheguru jee kee Fateh". Perhaps some Pothis have the Paath "Sri" too and that's why some people say it that way.

As for pronunciation of "Sri", it's not wrong to pronounce "Shri" since the original Sanskrit pronunciation is "Shri". The reason why why it's not wrong to say "Siri" is that this word in Punjabi has become "Tadbhav" as opposed to remaining "Tatsam". like many words like "Shanti" etc have stayed.

Kulbir Singh
Reply Quote TweetFacebook
Veer Ji what is Tadbhav" and "Tatsam"
Reply Quote TweetFacebook
http://khojee.wordpress.com/2010/03/15/sarab-rog-ka-aukhad-naam/

This blog has a post where people's experiences of healing through jaap of this tuk are shared.
Reply Quote TweetFacebook
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login