A non-Amritdhari who does a lot of Simran and Saadhna asked, "Why is Vaheguru quiet?... Vaheguru doesn't seem to respond to me?"
Interesting to have Gursikhs thoughts and reflections.
Daas contemplated on Bhagat Baba Ravidaas jee Sahib's shabad in Dhanaasaree Raag:
ਹਉ ਬਲਿ ਬਲਿ ਜਾਉ ਰਮਈਆ ਕਾਰਨੇ ||
ਕਾਰਨ ਕਵਨ ਅਬੋਲ || ਰਹਾਉ ||
"I am a sacrifice, a sacrifice to the Lord.
O Lord, why are You silent? ||Pause||"
(Ang 694)
I found that the two Shabads in Dhanaasaree Raag by Bhagat Jee after the above Shabad gives a hint in what should be done, but perhaps not why (perhaps we are not worthy to ask why but can ask "how" can I get Vaheguru to listen to me or speak to me).
ਚਿਤ ਸਿਮਰਨੁ ਕਰਉ ਨੈਨ ਅਵਿਲੋਕਨੋ ਸ੍ਰਵਨ ਬਾਨੀ ਸੁਜਸੁ ਪੂਰਿ ਰਾਖਉ ||
ਮਨੁ ਸੁ ਮਧੁਕਰੁ ਕਰਉ ਚਰਨ ਹਿਰਦੇ ਧਰਉ ਰਸਨ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਰਾਮ ਨਾਮ ਭਾਖਉ ||੧||
ਮੇਰੀ ਪ੍ਰੀਤਿ ਗੋਬਿੰਦ ਸਿਉ ਜਿਨਿ ਘਟੈ ||
ਮੈ ਤਉ ਮੋਲਿ ਮਹਗੀ ਲਈ ਜੀਅ ਸਟੈ ||੧|| ਰਹਾਉ ||
ਸਾਧਸੰਗਤਿ ਬਿਨਾ ਭਾਉ ਨਹੀ ਊਪਜੈ ਭਾਵ ਬਿਨੁ ਭਗਤਿ ਨਹੀ ਹੋਇ ਤੇਰੀ ||
ਕਹੈ ਰਵਿਦਾਸੁ ਇਕ ਬੇਨਤੀ ਹਰਿ ਸਿਉ ਪੈਜ ਰਾਖਹੁ ਰਾਜਾ ਰਾਮ ਮੇਰੀ ||੨||੨||
"(For this reason my prayer is that) in my consciousness may I remember You in meditation; with my eyes may I behold You; may I fill my ears with the Word of Your Bani, and Your Beautiful Praise.
Continue to keep your mind a bumble bee; I enshrine His feet within your heart, and with your tongue, chant the Amrit Naam (the spiritual life-giving Name of the Vaheguru). ||1||
(I am always scared that) my love for the Lord of the Universe does not decrease.
I paid for it dearly, in exchange for my soul (I obtained this love). ||1||Pause||
(But) without the Saadh Sangat (the Company of the Holy) love for the Lord does not well up; without this love, Your devotional worship cannot be performed.
Ravi Daas offers this one prayer unto the Lord: (I have come to Your Sanctuary,) please preserve and protect my honor, O Lord, my King. ||2||2||"
(Ang 694)
ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਆਰਤੀ ਮਜਨੁ ਮੁਰਾਰੇ ॥
ਹਰਿ ਕੇ ਨਾਮ ਬਿਨੁ ਝੂਠੇ ਸਗਲ ਪਾਸਾਰੇ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥
ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਆਸਨੋ ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਉਰਸਾ ਨਾਮੁ ਤੇਰਾ ਕੇਸਰੋ ਲੇ ਛਿਟਕਾਰੇ ॥
ਨਾਮੁ ਤੇਰਾ ਅੰਭੁਲਾ ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਚੰਦਨੋ ਘਸਿ ਜਪੇ ਨਾਮੁ ਲੇ ਤੁਝਹਿ ਕਉ ਚਾਰੇ ॥੧॥
ਨਾਮੁ ਤੇਰਾ ਦੀਵਾ ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਬਾਤੀ ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਤੇਲੁ ਲੇ ਮਾਹਿ ਪਸਾਰੇ ॥
ਨਾਮ ਤੇਰੇ ਕੀ ਜੋਤਿ ਲਗਾਈ ਭਇਓ ਉਜਿਆਰੋ ਭਵਨ ਸਗਲਾਰੇ ॥੨॥
ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਤਾਗਾ ਨਾਮੁ ਫੂਲ ਮਾਲਾ ਭਾਰ ਅਠਾਰਹ ਸਗਲ ਜੂਠਾਰੇ ॥
ਤੇਰੋ ਕੀਆ ਤੁਝਹਿ ਕਿਆ ਅਰਪਉ ਨਾਮੁ ਤੇਰਾ ਤੁਹੀ ਚਵਰ ਢੋਲਾਰੇ ॥੩॥
ਦਸ ਅਠਾ ਅਠਸਠੇ ਚਾਰੇ ਖਾਣੀ ਇਹੈ ਵਰਤਣਿ ਹੈ ਸਗਲ ਸੰਸਾਰੇ ॥
ਕਹੈ ਰਵਿਦਾਸੁ ਨਾਮੁ ਤੇਰੋ ਆਰਤੀ ਸਤਿ ਨਾਮੁ ਹੈ ਹਰਿ ਭੋਗ ਤੁਹਾਰੇ ॥੪॥੩॥
"(Ignorant people do worship of you before idolism, but for me) Your Name, Lord, is my adoration and cleansing bath.
Without the Name of the Lord, all ostentatious displays are useless. ||1||Pause||
Your Name is my prayer mat, and Your Name is the stone to grind the sandalwood. Your Name is the saffron which I take and sprinkle in offering to You.
Your Name is the water, and Your Name is the sandalwood. The chanting of Your Name is the grinding of the sandalwood. I take it and offer all this to You. ||1||
Your Name is the lamp, and Your Name is the wick. Your Name is the oil I pour into it.
Your Name is the light applied to this lamp, which enlightens and illuminates the entire world. ||2||
Your Name is the thread, and Your Name is the garland of flowers. The eighteen loads of vegetation are all too impure to offer to You.
Why should I offer to You, that which You Yourself created? Your Name is the fan, which I wave over You. ||3||
The whole world is engrossed in the eighteen Puraanas, the sixty-eight sacred shrines of pilgrimage, and the four sources of creation.
Says Ravi Daas, Your Name is my Aartee, my lamp-lit worship-service. The True Name, Sat Naam, is the food which I offer to You. ||4||3||"
(Ang 694)