ਸਤਿਗੁਰਬਚਨਕਮਾਵਣੇਸਚਾਏਹੁਵੀਚਾਰੁ॥
Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Krishan used DECEIT against Kharag Singh

Posted by harinder_singh 
[www.sridasam.org]

ਚੌਪਈ ॥
चौपई ॥
CHAUPAI

ਤਿਆਗ ਦਯੋ ਰਨ ਤ੍ਰਾਸ ਬਢਾਯੋ ॥ ਕਿਨਹੂੰ ਨ ਤਿਰ ਜੋ ਜੁੱਧੁ ਮਚਾਯੋ ॥ ਚਿਤ ਸਭਹੂੰ ਇਹ ਭਾਂਤਿ ਬਿਚਾਰਯੋ ॥ ਇਹ ਨਹੀ ਮਰੈ ਕਿਸੂ ਤੇ ਮਾਰਯੋ ॥੧੫੪੯॥
तिआग दयो रन त्रास बढायो ॥ किनहूं न तिर जो जु्धु मचायो ॥ चित सभहूं इह भांति बिचारयो ॥ इह नही मरै किसू ते मारयो ॥१५४९॥
They abandoned the war and become fearful; none of them went forward to fight with the king; all of them thought that this king would not be killed by anyone.1549.

ਤਬ ਬ੍ਰਹਮੇ ਹਰਿ ਨਿਕਟਿ ਉਚਾਰਯੋ ॥ ਜਬ ਸਗਲੋ ਦਲ ਨ੍ਰਿਪਤ ਸੰਘਾਰਯੋ ॥ਜਬ ਲਗਿ ਇਹ ਤੇਤਾ ਕਰ ਮੋ ਹੈ ॥ ਤਬ ਲਗ ਬੱਜ੍ਰ ਸੂਲ ਧਰ ਕੋ ਹੈ ॥੧੫੫੦॥
तब ब्रहमे हरि निकटि उचारयो ॥ जब सगलो दल न्रिपत संघारयो ॥जब लगि इह तेता कर मो है ॥ तब लग ब्ज्र सूल धर को है ॥१५५०॥
Then Brahma seeing all the army of Krishna having died, he said to Krishna, "Till the time, he has the charmed amulet in his hand, the vajra and trident are insignificant before him.1550.

ਤਾ ਤੇ ਇਹੈ ਕਾਜ ਅਬ ਕੀਜੈ ॥ ਭਿੱਛਕਿ ਹੋਇ ਮਾਂਗ ਸੋ ਲੀਜੈ ॥ ਮੁਕਟ ਰਾਮ ਤੇ ਜੋ ਇਹ ਪਾਯੋ ॥ ਸੋ ਇੰਦ੍ਰਾਦਿਕ ਹਾਥ ਨ ਆਯੋ ॥੧੫੫੧॥
ता ते इहै काज अब कीजै ॥ भि्छकि होइ मांग सो लीजै ॥ मुकट राम ते जो इह पायो ॥ सो इंद्रादिक हाथ न आयो ॥१५५१॥
Therefore now becoming a beggar, beg this from him; the crown that he has obtained from Ram, it could not be obtained by Indra etc.1551.

ਜਬ ਤੇ ਤਾ ਇਹ ਕਰ ਤੇ ਲੀਜੈ ॥ ਤਬ ਯਾ ਕੋ ਬਧ ਛਿਨ ਮਹਿ ਕੀਜੈ ॥ਜਿਹ ਉਪਾਇ ਕਰ ਤੇ ਪਰਹਰੈ ॥ ਤਉ ਕਦਾਂਚ ਨ੍ਰਿਪ ਮਰੈ ਤੋੁ ਮਰੈ ॥੧੫੫੨॥
जब ते ता इह कर ते लीजै ॥ तब या को बध छिन महि कीजै ॥जिह उपाइ कर ते परहरै ॥ तउ कदांच न्रिप मरै तोु मरै ॥१५५२॥
When you will take away the amulet from his hand, you will then be able to kill him in an instant; if he abandons it from his hand through any method, then he can be killed at any time."1552.

ਚੌਪਈ ॥
चौपई ॥
CHAUPAI

ਯੋ ਸੁਨਿ ਹਰਿ ਦਿਜ ਬੇਖ ਬਨਾਯੋ ॥ ਮਾਂਗਨ ਤਿਹ ਪੈ ਹਰਿ ਬਿਧਿ ਆਯੋ ॥ਤਬ ਤਿਨ ਸਯਾਮ ਬ੍ਰਹਮ ਲਖਿ ਲੀਨੋ ॥ ਸਯਾਮ ਕਹੈ ਇਸ ਊਤਰ ਦੀਨੋ ॥੧੫੫੩॥
यो सुनि हरि दिज बेख बनायो ॥ मांगन तिह पै हरि बिधि आयो ॥तब तिन सयाम ब्रहम लखि लीनो ॥ सयाम कहै इस ऊतर दीनो ॥१५५३॥
Hearing this, Krishna and Brahma put on the garb of a Brahmin and went to beg the amulet from him; then on begging, he(Kharag Singh) recognised Krishna and Brahma and according to the poet he said;1553.

ਖੜਗੇਸ਼ ਬਾਚ ॥
खड़गेश बाच ॥
Speech of Kharag Singh:

ਸਵੈਯਾ ॥
सवैया ॥
SWAYYA

ਬੇਖ ਕੀਓ ਹਰਿ ਬਾਮਨ ਕੋ ਬਲ ਬਾਵਨ ਜਿਉ ਛਲਬੇ ਕਹੁ ਆਯੋ ॥ ਰੇ ਚਤੁਰਾਨਨ ਤੂ ਬਸਿ ਕਾਨਨ ਕਾ ਕੇ ਕਹੇ ਤਪਿਸਾ ਤਜਿ ਧਾਯੋ ॥
बेख कीओ हरि बामन को बल बावन जिउ छलबे कहु आयो ॥ रे चतुरानन तू बसि कानन का के कहे तपिसा तजि धायो ॥
O Krishna (Vishnu) ! you have put on the garb of a Brahmin and have come to deceive me like the king Bali; O B

ਧੂਮ ਤੇ ਆਗਰ ਹੈ ਨ ਦੁਰੀ ਜਿਮ ਤਿਉ ਛਲ ਤੇ ਤੁਮ ਕੋ ਲਖਿ ਪਾਯੋ ॥ਮਾਂਗਹੁ ਜੋ ਤੁਮਰੇ ਮਨ ਮੈ ਅਬ ਮਾਂਗਨਹਾਰੇ ਕੋ ਰੂਪ ਬਨਾਯੋ ॥੧੫੫੪॥
धूम ते आगर है न दुरी जिम तिउ छल ते तुम को लखि पायो ॥मांगहु जो तुमरे मन मै अब मांगनहारे को रूप बनायो ॥१५५४॥
Just as the fire cannot be concealed by smoke, in the same manner, seeing you, I have understood your act of deceit; when you people have come in the garb of a beggar, then beg from me according to you heart`s desire.1554.

ਦੋਹਰਾ ॥
दोहरा ॥
DOHRA

ਜਬ ਇਹ ਬਿਧਿ ਸੋ ਨ੍ਰਿਪ ਕਹਯੋ ਕਹੀ ਬ੍ਰਹਮ ਜਸੁ ਲੇਹੁ ॥ ਜੱਗ ਅਨਲ ਤੇ ਜੋ ਮੁਕਟਿ ਉਪਜਿਓ ਸੋ ਮੁਹਿ ਦੇਹੁ ॥੧੫੫੫॥
जब इह बिधि सो न्रिप कहयो कही ब्रहम जसु लेहु ॥ ज्ग अनल ते जो मुकटि उपजिओ सो मुहि देहु ॥१५५५॥
When the king said like this to Brahma, then Brahma said, "O king! Become praiseworthy and give me the crown that had come out of the fire of Yajna."1555.

ਜਬ ਚਤੁਰਾਨਨ ਯੋਂ ਕਹੀ ਪੁਨਿ ਬੋਲਿਓ ਜਦੁਬੀਰ ॥ ਗਉਰਾਂ ਤੇ ਤਾ ਤੇਹਿ ਦਯੋ ਸੋ ਮੁਹਿ ਦੈ ਨ੍ਰਿਪ ਧੀਰ ॥੧੫੫੬॥
जब चतुरानन यों कही पुनि बोलिओ जदुबीर ॥ गउरां ते ता तेहि दयो सो मुहि दै न्रिप धीर ॥१५५६॥
When Brahma had begged it, then Krishna spoke, "Give me the amulet that had been given to you by the goddess Chandi."1556.

ਚੌਪਈ ॥
चौपई ॥
CHAUPAI

ਤਬ ਨ੍ਰਿਪ ਮਨ ਕੋ ਇਹ ਬਿਧਿ ਕਹੈ ॥ ਰੇ ਜੀਅ ਜੀਯਤ ਨ ਚਹੁ ਜੁਗ ਰਹੈ ॥ਤਾਂ ਤੇ ਧਰਮ ਢੀਲ ਨਹਿ ਕੀਜੈ ॥ ਜੋ ਹਰਿ ਮਾਂਗਤ ਸੋ ਇਹ ਦੀਜੈ ॥੧੫੫੭॥
तब न्रिप मन को इह बिधि कहै ॥ रे जीअ जीयत न चहु जुग रहै ॥तां ते धरम ढील नहि कीजै ॥ जो हरि मांगत सो इह दीजै ॥१५५७॥
Then the king thought in his mind that he had not to live for four ages, therefore he should not delay in this task of Dharma and the things that Brhma and Krishna are begging, he should give them.1557.
Reply Quote TweetFacebook
Krishna is shown in very poor light in Krishna avtar.he is unable to defeat shakti singh also.
Then he meditates on Waheguru and gets power to defeat shakti singh.

If he was God incarnate he need not to do that.There are many lessons to be learnt from this composition.
One of those is to message to people that God is supreme and these avtars are subservient to God. So do
not consider them as God.
Reply Quote TweetFacebook
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login